Despite being best known for its role in the Pacific, the P-38 played a significant but under-appreciated part in the fighting in North Africa in 1942, in Italy, and even with the 8th Air Force, where its long range made it the first USAAF fighter capable of escorting the bombers deep into Germany.
This book helps to redress the balance, tracing the career of the P-38 in the Mediterranean and over northern Europe from its introduction early in 1942, through its heyday in 1943.
Aircraft of the Aces 19
Although it is best known for its exploits over the Pacific, the P-38 Lightning also played an important role in North Africa and Italy and for a short period with the Eighth Air Force over Germany.
Stanaway has produced a well balanced account of the P-38's service in these theatres, not always the case in this series.
Here the accounts of individual combat missions are balanced by a clear overview of the fighting (unlike the same author's book on the P-38 in the Pacific, which tends to focus on the day-by-day fighting.
The final chapter, looking at the P-38's career with the Eighth and Ninth Air Forces based in Britain is particularly valuable.
There is a tenancy to associate these forces with the P-51 Mustang and P-47 Thunderbolt, and these were indeed the main aircraft in use by the end of the war, but in the second half of 1943 the Thunderbolt lacked the range to operate over Germany and the Merlin powered P-51 Mustang had yet to enter service.
This left the small number of P-38s as the best long range fighter in US service.
This volume is a valuable reminder of the important role the P-38 played in the middle of the Second World War, when for a period it was the best fighter aircraft available to the USAAF.
Chapters:
Pioneer P-38 Aces
Desert War
Mediterranean War
Eighth and Ninth Air Force Aces
Ground Claims
Author: John Stanaway
Edition: Paperback
Pages: 96
Publisher: Osprey
Year: 1998
Δημοσίευση σχολίου Blogger Facebook
Παρακαλώ, την προσοχή σας ! ! !
* Εάν εντοπίσετε κάποιο πρόβλημα σε κάποια δημοσίευση (μη ενεργός συνδεσμος λ.χ. ή οτιδήποτε άλλο), παρακαλούμε κάντε τον κόπο να γράψετε στα σχόλιά σας, το οποιοδήποτε πρόβλημά σας, ώστε να προβούμε στην άμεση διόρθωσή του.
Επίσης, μπορείτε να αποστείλετε ένα "Ευχαριστώ" προς όσους ασχολήθηκαν & σας προσέφεραν ένα... κομμάτι από τη γνώση τους.
Παράκληση προς τους φίλους αναγνώστες-σχολιαστές:
* Να αποφεύγετε να γράφετε με greekglish γιατί τα σχόλιά σας ΔΕΝ θα γίνονται δεκτά.
* Αποφεύγετε το spamάρισμα στα σχόλια. - Please don't spam me!
* Σε περίπτωση που δεν έχετε καταλάβει κάτι, επικοινωνήστε μαζί μας μέσα από την φόρμα των σχολίων και θα σας απαντήσουμε σε εύλογο χρόνο, γι' αυτό ΜΗΝ καταφεύγετε στη αποστολή e-mail για τις όποιες απορίες σας.
* Χρησιμοποιήστε το Reply (που βρίσκεται κάτω από την εικόνα χρήστη), αν θέλετε να του απευθύνετε το λόγο, ή να απαντήσετε σε προυγούμενο σχόλιο.
* Το μέγιστο όριο χαρακτήρων είναι 4.096
* Τα σχόλιά σας θα δημοσιεύονται μετά τον απαραίτητο έλεγχο.
Σημείωση: Όσοι θέλετε να παίρνετε ειδοποιήσεις για τα σχόλια που κανετε, μην ξεχάσετε να τικάρετε το κουμπί "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις"
Σας Ευχαριστούμε για την κατανόηση και την επίσκεψή σας.!